CANDEO

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy ochrony małoletnich
obowiązujące w Centrum Stomatologii Candeo Dental Clinic

Wiesław Hędzelek Spółka komandytowa

Preambuła


Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i osoby współpracujące z Centrum Stomatologii Candeo Dental Clinic Wiesław Hędzelek Spółka Komandytowa (dalej jako: „Klinika”) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu Kliniki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy
w jakiejkolwiek formie. Personel Kliniki realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa oraz wewnętrznych przepisów Kliniki.
Polityka ochrony małoletnich została sporządzona w oparciu o następujące akty prawne:

  1. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526),
  2. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483),
  3. ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.),
  4. ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1802),
  5. ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1673),
  6. ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 17),
  7. ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 46),
  8. ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061),
  9. ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1568).

    Rozdział I
    Słowniczek pojęć, zasady ogólne

    § 1.
  10. Personelem Kliniki jest każda osoba wykonująca pracę, świadcząca usługi lub wykonująca dzieło na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, w tym personel medyczny, stażysta czy praktykant.
  11. Personelem medycznym jest osoba wskazana w punkcie 1. powyżej, posiadająca jednocześnie uprawnienia do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
  12. Pacjentem małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  13. Opiekunem pacjenta małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji,
    w szczególności rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  14. Zgoda rodzica małoletniego pacjenta oznacza zgodę co najmniej jednego
    z rodziców/opiekunów prawnych małoletniego pacjenta. W przypadku braku porozumienia między rodzicami małoletniego pacjenta należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  15. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  16. Krzywdzeniem jest:
    a) przemoc fizyczna – uszkodzenie ciała, zadawanie bólu, w szczególności przez bicie, popychanie, szarpanie. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być między innymi złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne,
    b) przemoc psychiczna – powtarzający się wzorzec zachowania w stosunku do małoletniego, mającego na celu wywołanie u niego pogorszenia samopoczucia/samooceny, spowodowanie poczucia zagrożenia, w szczególności zachowanie polegające na wyśmiewaniu małoletniego, stałej krytyce, izolacji społecznej, degradacji werbalnej (wyzywanie, poniżanie, upokarzanie, zawstydzanie), stosowaniu gróźb; stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
    c) przemoc seksualna – każda forma zaangażowania innej osoby w aktywność seksualną, na którą nie wyraża ona zgody lub nie jest w stanie w pełni zrozumieć
    i/lub wyrazić/udzielić świadomej zgody. Wykorzystanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego w intymne miejsca, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. poprzez pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
    d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnienie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, w tym odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom,
    e) zaniedbanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego pacjenta przez rodzica lub opiekuna prawnego, w szczególności zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odzieży).
  17. Osoba odpowiedzialna za wdrożenie i przestrzeganie postanowień Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownika Kliniki członek personelu, sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony małoletnich w Klinice.
  18. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II
Zasady obowiązujące w Klinice

§ 1.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim pacjentem
a personelem Kliniki; zachowania niedozwolone wobec małoletnich pacjentów.

  1. Personel Kliniki ma obowiązek umożliwić obecność rodzica lub opiekuna prawnego podczas wykonywania czynności diagnostycznych i leczniczych pacjenta małoletniego. Jest to najważniejszy element, który zapewnia małoletniemu pacjentowi niezbędne poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Ponadto to właśnie rodzice lub osoby sprawujące opiekę nad małoletnim najlepiej znają jego potrzeby i zachowania.
  2. Personel Kliniki w miarę możliwości uwzględnia zgłaszane indywidualne potrzeby małoletniego pacjenta, podejmując starania w celu zapewnienia mu dodatkowego komfortu podczas korzystania ze świadczeń zdrowotnych, o ile nie stoją one w sprzeczności
    z prawidłowym wykonaniem świadczenia zdrowotnego (np. prawo do wniesienia do gabinetu stomatologicznego niewielkiej zabawki, maskotki itp.).
  3. Personel medyczny pozwala małoletniemu pacjentowi na wypowiadanie się w kwestii planowanych lub udzielanych mu świadczeń opieki zdrowotnej ochrony zdrowia. Pacjent powyżej 16 roku życia ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
  4. Personel medyczny jest wyrozumiały w relacjach z małoletnimi pacjentami, ich przedstawicielami ustawowymi i opiekunami prawnymi pamiętając, że w niektórych sytuacjach mogą znajdować się poza strefą swojego komfortu, szczególnie podczas świadczeń zdrowotnych takich jak np. ekstrakcja zęba czy leczenie pacjenta zgłaszającego się z nasilonym bólem.
  5. Niedozwolone są wszelkie zachowania personelu Kliniki, które miałyby na celu wywołanie
    u małoletniego pacjenta strachu, poczucia zagrożenia lub przymusu podczas wizyt w Klinice
    i udzielania świadczeń zdrowotnych. Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy użyciu krzyku czy stosowania gróźb. Personel Kliniki nie powinien pozwalać na to, aby tego rodzaju metody stosowane były także w placówce medycznej przez przedstawicieli ustawowych lub opiekunów prawnych.
    § 2.
    Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
  6. Personel Kliniki zwraca uwagę na sygnały, objawy i ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu małoletniego pacjenta. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie rodziców, opiekunów prawnych, innej osoby bliskiej dla małoletniego pacjenta, a także zachowanie osób trzecich,
    w tym personelu Kliniki.
  7. Personel Kliniki jest zobowiązany do reagowania, w przypadku podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony w sposób przedstawiony w poniższych punktach.
  8. W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta, personel Kliniki złoży zawiadomienie na Policję lub do prokuratury. W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego
    przemocy domowej, personel Kliniki niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.
  9. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że małoletni pacjent doznaje innej formy krzywdzenia, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. działaniom naruszającym jego prawa lub dobra osobiste przez wykorzystanie przewagi fizycznej, psychicznej lub ekonomicznej, w szczególności zachowania naruszające godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące cierpienie lub krzywdę lub wzbudzające poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia) personel Kliniki jest uprawniony do wszczęcia procedury tzw. „Niebieskiej Karty”.
  10. W pozostałych przypadkach podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta (np. zaniedbanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych dziecka) personel Kliniki może wystąpić do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu udzielenia wsparcia lub do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka oraz wgląd w sytuację rodziny.
  11. Dalsze postępowanie prowadzą instytucje, o których mowa powyżej.
    § 3.
    Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
  12. Wszelkie informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta personel Kliniki zgłasza kierownikowi Kliniki bądź upoważnionemu przez kierownika Kliniki pracownikowi do koordynowania przyjmowania zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu pacjentowi.
  13. Za wszczęcie odpowiedniej procedury związanej z podejrzeniem krzywdzenia dziecka i za zawiadomienie właściwych organów publicznych odpowiedzialny jest kierownik Kliniki lub osoba przez niego upoważniona, z zastrzeżeniem, że procedurę „Niebieskiej Karty” może wszcząć jedynie osoba wykonująca w Klinice zawód medyczny.
  14. Klinika prowadzi wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych zdarzeń, wskazujących na podejrzenie krzywdzenia małoletniego pacjenta. Rejestr przechowywany jest w siedzibie Kliniki, przy ul. Bednarskiej 2, 60-571 w Poznaniu. Kierownik Kliniki wyznacza pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie i uzupełnianie rejestru.

§ 4.
Udostępnienie i aktualizacja Standardów ochrony małoletnich

  1. Niniejsze Standardy ochrony małoletnich co najmniej raz na dwa lata podlegają analizie pod kątem oceny ich dostosowania do aktualnych potrzeb, rodzaju i skali działalności Kliniki oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Wnioski z analizy będą każdorazowo podstawą do ewentualnej zmiany Standardów ochrony małoletnich.
  2. Niniejsze Standardy ochrony małoletnich są opublikowane na stronie internetowej Kliniki oraz wywieszone w widocznym miejscu w miejscu prowadzenia działalności.
  3. Każda osoba zatrudniona w Klinice na podstawie umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej, odbywająca praktyki bądź staż zobowiązana jest zapoznać się z treścią Standardów ochrony małoletnich i potwierdzić na piśmie, że zapoznała się z niniejszym dokumentem i zobowiązuje się stosować procedury w nim opisane.

Rozdział III
Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.
  2. Ogłoszenie Standardów ochrony małoletnich następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub innym miejscu dostępnym dla Pacjentów i personelu Kliniki, którzy mają prawo stałego i nieograniczonego wglądu do treści dokumentu.
  3. Personel Kliniki potwierdza zapoznanie się z treścią Standardów ochrony małoletnich poprzez podpisanie oświadczenia o tym fakcie.
  4. Integralną część Standardów ochrony małoletnich stanowią załączniki.

Załączniki:
Załącznik nr 1. Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci.
Załącznik nr 2. Oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat.
Załącznik nr 3. Oświadczenie w przypadku braku informacji z rejestru karnego.
Załącznik nr 4. Oświadczenie o zobowiązaniu do przestrzegania standardów ochrony dzieci
Załącznik nr 5. Schematy interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie.
Załącznik nr 6. Schematy interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna.
Załącznik nr 7. Dane kontaktowe lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją w sytuacjach krzywdzenia dziecka
Załącznik nr 8. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Załącznik nr 9. Rejestr zgłoszeń sytuacji zagrażających bezpieczeństwu małoletniego
w Centrum Stomatologii Candeo Dental Clinic Wiesław Hędzelek spółka komandytowa.