Trendy

Perspektywy konsolidacji rynku usług stomatologicznych w Polsce

31.03.2019

Konsolidacja w branży stomatologicznej niesie ze sobą mnóstwo korzyści zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy specjalistów. Jakie perspektywy zwracają uwagę ekspertów i co sądzą o potencjale konsolidacji usług?

Europejski trend konsolidacyjny

Konsolidacja usług stomatologicznych w Europie jest na porządku dziennym. Polski rynek zaczął nieśmiało sięgać po rozwiązania z Zachodu, aby spełnić oczekiwania pacjentów. Tym zależy na wysokiej jakości oferowanych usług, zachowaniu najlepszych standardów, komforcie, bezpieczeństwie, dostępności oferty klinicznej, profesjonalizmie specjalistów oraz nowoczesnym wyposażeniu gabinetów. Stąd tendencja włączania mniejszych gabinetów stomatologicznych do dużych sieci. W naszym kraju konsolidacja wciąż dotyczy w głównej mierze sektora prywatnego, który dysponuje sporym budżetem na tego rodzaju przedsięwzięcia. Ponadto ponad połowa pacjentów korzysta z usług prywatnych w zakresie stomatologii (implanty zębowe, protetyka, ortodoncja, stomatologia dziecięca), ponieważ publiczne usługi są na bardzo niskim poziomie, co wynika z kolei z zaledwie 2,5% budżetu NFZ, przeznaczanego branży stomatologicznej. Co więcej, czas oczekiwania na wizytę w ramach NFZ jest skandalicznie długi, co jeszcze bardziej determinuje pacjentów do planowania leczenia w placówkach prywatnych.

Konsolidacja – perspektywy

Niech przemówią liczby, które w obszarze rynku stomatologicznego niewątpliwie imponują: jego wartość w 2018 roku wyniosła aż 9,6 mld złotych. Co wpływa na tak szybkie tempo rozwoju? Przede wszystkim sektor prywatny, który stanowi ponad 80% budżetu inwestycyjnego na wszystkie usługi stomatologiczne. Pacjenci są coraz bardziej świadomi kwestii zdrowotnych, zaczynają dbać o kondycję swoich zębów zarówno pod kątem zdrowotnym, jak i estetycznym, chętniej umawiają wizyty u dentystów i korzystają z prywatnych usług. Dlaczego? To proste – prywatne ośrodki dysponują niezwykle zaawansowanym technologicznie sprzętem, nieustannie inwestują w innowacje i zatrudniają wykwalifikowany zespół ekspertów w swoich dziedzinach. Co więcej, kliniki dbają o to, aby pacjent czuł się bezpiecznie, komfortowo i zaufał marce. Oprócz tego istotne jest dostarczenie wszystkich usług stomatologicznych kompleksowo, w jednym miejscu, co oszczędza czas pacjenta i wpływa na wygodę korzystania z oferty.

Warto podkreślić zasadność konsolidacji na kilku przykładach biznesowych, których nie brakuje na rodzimym rynku. Zawsze dostarcza ona wartość dodaną do modelu biznesowego, np. poprzez zdecydowanie większą dostępność (usługi medyczne – implanty zębowe, endodoncja), podążanie za trendami społeczno-kulturowymi (influence marketing w stomatologii) czy minimalizacja cen przy jednoczesnym wzroście jakości i standardów usług (rabaty, zniżki, darmowa wizyta w cyklu spotkań ze specjalistą). Najbardziej dynamicznie na rynku usług stomatologicznych rozwija się implantologia oraz ortodoncja – pacjentom zależy na pięknym i zdrowym uśmiechu, dlatego są w stanie zainwestować w zmiany ku lepszemu. Ponadto na korzyść działa szybki rozwój technologiczny i innowacyjne rozwiązania, które wpływają na obniżenie cen surowców na implanty zębowe, co przekłada się na wzrost dostępności i zachowaniu wysokiej jakości. To właśnie dostępność, obok standaryzacji, negocjacji oraz efektywności biznesowej staje się jednym z najważniejszych czynników, które warunkują konsolidację rynku usług stomatologicznych.

Pacjenci i lekarze – korzyści z konsolidacji

Pacjenci zyskają przede wszystkim gwarancję jakości oraz kompleksowości usług. Cenią czas i wygodę, dlatego zależy im na tym, aby kliniki kondensowały swoją ofertę. Przy takich standardach cena przestaje mieć znaczenie, ponieważ jeśli są zadowoleni z zabiegów, będą wracać do zaufanych specjalistów bez względu na koszty. Z kolei dla lekarzy to zrzucenie balastu finansowego i ryzyka związanego z potencjalnym zamknięciem gabinetu. Konsolidacja zapewnia dostęp do najnowocześniejszych technologii, komfortowych warunków pracy oraz sprawnej organizacji.